Tips

Hoe AI jou kan helpen bij het vullen van jouw intranet

AI is inmiddels niet meer weg te denken. ChatGPT beantwoordt razendsnel je vragen, je telefoon verbetert (soms iets té enthousiast) je spelfouten, en Netflix weet precies wat jij vanavond wilt kijken. Maar wist je dat AI ook een waardevolle rol kan spelen binnen jouw intranet? Want laten we eerlijk zijn: voor veel intranetredacteuren is het een terugkerende uitdaging om het platform wekelijks te voorzien van actuele, relevante en begrijpelijke content voor iedereen in de organisatie.

Toegankelijke content voor alle doelgroepen

In sectoren zoals kinderopvang,onderwijs, zorg en overheid werk je met uiteenlopende doelgroepen – van collega’s op kantoor tot medewerkers op de werkvloer, van nieuwe teamleden tot ervaren krachten. Iedereen bezoekt het intranet met een ander doel, een ander kennisniveau en een andere behoefte aan informatie. En toch moet dat ene nieuwsbericht of dat HR-artikel voor álle collega’s duidelijk, relevant en toegankelijk zijn. 

Je intranet vullen met behulp van AI

AI kan een waardevolle rol spelen bij het vullen van jouw intranet. Of het nu gaat om het schrijven van nieuwe content of het herschrijven van bestaande informatie, AI helpt jou om sneller en efficiënter te werken. Ben jij benieuwd hoe AI jou kan helpen met het creëren van content voor het intranet? 

  • Content afstemmen op verschillende doelgroepen
    Heb je een rapport dat je wilt delen met verschillende afdelingen? AI kan je helpen om dezelfde inhoud voor verschillende afdelingen te schrijven met de daarbij horende tone of voice. 
  • (Her)schrijven van werkprocessen en handleidingen 
    Procesbeschrijvingen makkelijker leesbaar maken en handleidingen herschrijven. AI kan je helpen bij het redigeren van teksten en het herschrijven van verouderde teksten. 
  • Oude documenten schrijven in de juiste tone of voice 
    Geef verouderde teksten een frisse update met AI, stem de teksten beter af op de doelgroep en schrijfstijl.
  • Content vertalen naar andere talen 
    Werk je in een internationale organisatie? Laat AI je helpen met snelle en begrijpelijke vertalingen. 
  • Check op grammatica
    Laat AI een final check doen op geschreven teksten. 

De Iris AI Assistent | Gebruik jij hem al?

Bij Iris zetten we slimme technologie in om het werk makkelijker te maken. We begrijpen waar onze gebruikers in de praktijk tegenaan lopen, en bieden met de Iris AI Assistent een concrete oplossing. Deze slimme tool binnen het intranet helpt redacteuren om sneller en gemakkelijker content te creëren die écht aansluit bij de behoeften van hun collega’s. De tool is zo gebouwd dat je zelf geen AI kennis hoeft te hebben. De tool werkt intuïtief en vanzelfsprekend, zoals je gewend bent van Iris. Wanneer je een onderwerp invoert, genereert de functionaliteit een conceptversie van een artikel, inclusief titel en korte omschrijving. Ook kan de tool teksten aanpassen op prettig leesniveau, het kan teksten inkorten of juist langer maken. Gebruik jij de AI Assistent van Iris al? Wij zijn heel erg benieuwd naar jullie ervaringen ermee. 

AI denkt mee, jij de regie!

De Iris AI Assistent sluit naadloos aan bij de filosofie van Iris: informatie vindt jou. Of je nu op kantoor werkt, onderweg bent of net begint binnen de organisatie – het gaat om de juiste informatie, op het juiste moment, voor de juiste persoon. Met de AI Assistent zet je een stap vooruit in persoonlijke, toegankelijke communicatie. AI helpt je om sneller en slimmer content te maken, maar het blijft belangrijk om met een kritische blik te redigeren en bij te sturen. Want de echte meerwaarde ontstaat wanneer de kracht van AI samenkomt met jouw menselijke creativiteit en organisatiekennis.

Benieuwd geworden wat Iris nog meer kan? Of wil jij meer weten over de Iris AI Assistent? Wij praten je graag bij onder het genot van een kopje koffie!