Tips

Contentplanning voor je sociaal intranet: 5 tips

Interne communicatie wordt steeds belangrijker in organisaties. We delen 5 tips die je zeker niet moet vergeten als je aan de slag gaat met de contentplanning van je social intranet.

Goede interne communicatie is essentieel voor succesvolle organisaties. Het zorgt voor meer betrokkenheid en transparantie, effectieve én goed geïnformeerde collega’s. Het sociaal intranet is dé plek voor interne communicatie. Hier komen collega’s samen, worden ze geïnspireerd, delen ze ideeën en wisselen ze kennis uit. Een goed contentplan voor je social intranet is dan ook van onschatbare waarde om je interne communicatie naar een hoger niveau te tillen.
Wij delen vijf tips die je zeker niet moet vergeten als je aan de slag gaat.

Tip 1: Zoek de balans!

Communicatie via een sociaal intranet moet in balans zijn. Uiteraard wil je alle collega’s vertellen over een CAO-wijziging, maar het intranet is ook een sterk medium om je collega’s te inspireren. Personeelsverhalen, interne successen of een ‘de dag van …’ blog: ze kunnen allemaal onderdeel uitmaken van je contentmix. Nice-to-know content heeft een aanzuigende werking voor veel collega’s, waardoor ze het intranet vaker bezoeken en ook belangrijke updates niet missen.

Tip 2: Frequentie is key

Denk goed na over hoe vaak je content deelt met je collega’s. Je wil ze natuurlijk niet overspoelen met grote hoeveelheden informatie: dan is de kans groot dat ze belangrijke updates missen. Maar je wil ze wel meenemen in het verhaal van jouw organisatie. De perfecte frequentie bestaat niet, dat is afhankelijk van jouw organisatie. Als alle collega’s achter een desktop werken, zullen ze vaker het intranet bezoeken en kan je vaker content plaatsen. Als je collega’s geen vaste werkplek hebben, moet je iets terughoudender zijn in het delen van content om de aandacht vast te houden. Zoek hierin naar de balans en vraag collega’s (bijvoorbeeld via een poll) om hun mening.

Tip 3: Inhaken = gelukkig maken

Nog voordat het jaar begint kan je al een groot gedeelte van je contentkalender invullen. Voeg bijvoorbeeld inhaakmomenten toe, zoals de ‘Dag van de BHV’ om aandacht te geven aan de BHV’ers in jouw organisatie of zet vrijwilligers in het zonnetje op ‘Nationale vrijwilligersdag’. Markeer ook belangrijke gebeurtenissen en mijlpalen, zoals de afronding van een project of een organisatiebreed evenement. Door deze alvast op te nemen in je contentkalender, zorg je ervoor dat relevante informatie op het juiste moment wordt gedeeld én het scheelt je een hoop ad-hoc werk.

Tip 4: Richt content op interne doelgroepen

Een sociaal intranet zoals Iris biedt je verschillende handvatten om content te richten op interne doelgroepen. Dat betekent dat je informatie niet met iedereen deelt, maar dat je bepaalde content alleen richt naar collega’s voor wie het relevant is. Denk bijvoorbeeld aan een wijziging in de procedure voor het melden van een incident: die wil je met alle collega’s delen. Maar nieuws over openingstijden van een specifieke locatie is maar voor beperkte groep collega’s relevant. Door informatie te richten op interne doelgroepen en dit mee te nemen in je contentkalender beperk je de informatie-overload van je collega’s en zorg je dat ze belangrijke informatie niet missen.

Tip 5: Variatie zorgt voor inspiratie

Sommige collega’s lezen graag nieuws, anderen zien informatie liever in een kort filmpje. Variatie is de sleutel om de aandacht van collega’s vast te houden en de effectiviteit van je boodschap te vergroten. Zorg daarom voor een gevarieerde mix van tekstuele content, afbeeldingen, video’s, infographics en eventueel podcasts. Collega’s absorberen informatie op verschillende manieren, dus een goede mix van verschillende contenttypen vergroot de kans dat je boodschap onthouden wordt.

Deze 5 tips bieden houvast om een sociaal intranet te ontwikkelen dat niet alleen informeert, maar ook verbindt, inspireert én de kloof overbrugt tussen informatiestroom en informatiebron. Naast deze tips is het belangrijk om regelmatig te evalueren en aan te passen. Organiseer bijvoorbeeld een feedbacksessie of gebruik enquêtes om in te spelen op de veranderende behoeften van jouw organisatie en collega’s.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de contentmogelijkheden in Iris? Of wil je weten hoe Iris Intranet jouw interne communicatieproces optimaliseert? Neem contact met ons op via 040 246 30 40 of vraag een vrijblijvende demo aan.