Het intranet van

Een sociaal intranet voor iedereen: het nieuwe platform van de Diamant-groep

Bij Diamant-groep is de slogan ’iedereen doet ertoe’ meer dan alleen woorden. Dit bleek ook tijdens de implementatie van hun nieuwe social intranet, Mijn DiDi. Samen ontwikkelden we een gebruiksvriendelijk platform voor álle collega’s van Diamant-groep. Projectleider Suzanne Vet deelt hoe ze het intranet hebben opgezet en hoe ze ervoor zorgen dat het voor iedereen toegankelijk is.

Over Diamant-groep

Met ruim 2500 medewerkers is Diamant-groep het grootste werk- en ontwikkelbedrijf in regio Tilburg.  Al meer dan 50 jaar helpt de organisatie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te groeien naar en te ontwikkelen in werk. Dit doen ze met hun deelnemende gemeenten, andere ketenpartners en reguliere werkgevers met het hart op de juiste plaats. En natuurlijk met en binnen haar eigen bedrijfsonderdelen KikMaat, Groen Xtra, La Poubelle, Dierenopvang Hart van Brabant, AFAC/ Fietsbeheer, V I P – Vervoer, Inpakken & Post en de Schoonmaak Coöperatie. 

Een sociaal intranet voor álle collega’s

Het bereiken van de 500 collega’s met een computerwerkplek was geen probleem, maar het verbinden met de overige 2000 collega’s in de verschillende bedrijfsonderdelen was een uitdaging. ‘’Met het oude intranet bereikten we alleen de collega’s op kantoor,’’ legt Suzanne uit. ‘’Het was een statisch platform waar weinig interactie mogelijk was. De wens was dan ook groot om een nieuw platform te ontwikkelen. Een intranet dat er prettig uitziet en waarmee we álle collega’s kunnen bereiken, ook de collega’s die geen computerwerkplek hebben en onze collega’s met een afstand tot de arbeidsmark.’’

Focus op gebruiksvriendelijkheid

Bij de zoektocht naar een nieuw platform stond één ding vast: het intranet moest vooral gebruiksvriendelijk zijn. ‘’Gebruiksgemak is voor ons heel belangrijk,’’ deelt Suzanne. ‘’Het platform moet toegankelijk zijn, ook voor collega’s die minder digitaal vaardig zijn.’’

In plaats van de inhoud van het oude intranet over te zetten, besloot de organisatie om alle content te herzien. ‘’Er is veel tijd gestoken in het actualiseren en herschrijven van informatie,’’ vertelt Suzanne. ‘’We hebben de slag gemaakt van beleidstaal naar duidelijke taal, zodat iedereen de informatie begrijpt. We zijn ons heel bewust van hoe belangrijk dat is.’’ 

Om ervoor te zorgen dat het platform snel werd omarmd, betrok het team van Diamant-groep een brede groep collega’s. ‘’Per bedrijfsonderdeel hebben we collega’s gevraagd mee te denken,’’ legt Suzanne uit. ‘’We bekeken samen welke informatie écht belangrijk is en zorgden ervoor dat alles zo gemakkelijk mogelijk te vinden is.’’