Nieuws

Toffe locatie, nieuwe ontwikkelingen en interessante presentaties

De 9e Iris Communitydag alweer! Met een heleboel nieuwe ontwikkelingen, presentaties en Iris 4 gingen wij vol goede moed naar Utrecht. Met ongeveer 40 opdrachtgevers zat de zaal lekker vol. Was jij er ook bij op 21 november? Hoe ik deze dag ervaren heb lees je hier in mijn blog.

Mijn verhaal

Ik was aanwezig om foto’s te maken van de dag. Ik dacht dat doe ik wel even, maar dat is nog best wel een klus kan ik je vertellen. Hopelijk is het een beetje gelukt😉. Daarnaast werd aan mij gevraagd om een recapp te schrijven van de dag en dat doe ik met alle plezier!

De dag begon voor mij aardig vroeg. Om 7.00 uur stapte ik in Tilburg op de trein naar Utrecht. Eenmaal aangekomen bij The Colour Kitchen, een oud schoolgebouw omgebouwd tot een restaurant en vergaderlocatie, werd ik gelijk aan het werk gezet. Het Irisfilmpje moest natuurlijk gaan draaien, de boekjes op kleur worden klaargelegd, de naamkaartjes netjes gesorteerd en de banners op hun plek gezet. En om 10.00 uur kon de dag beginnen! Kelly heette onze opdrachtgevers van harte welkom en opende de dag.

Daarna was het woord aan Arthur die vertelde over de nieuwste ontwikkelingen van Iris Intranet. Nieuwe modules zoals Pre- & Onboarding, Verklaringen, Taxonomieën en de integratie met Office365 kwamen aan bod. Pre- & Onboarding en Office365 klinken je waarschijnlijk wel bekend in de oren, maar ik kan mij voorstellen dat je voor het eerst over Verklaringen en Taxonomieën hoort. Ik leg het je in het kort even uit.

Verklaringen

Met ‘Verklaringen’ is het mogelijk om gebruikers via het intranet te wijzen op belangrijke documentatie. Vaak zijn dit (juridische) documenten zoals bijvoorbeeld een privacyverklaring waar een akkoord op gegeven moet worden. Dit kan, in een grote organisatie, een hele klus zijn, maar met Iris Verklaringen wordt het verzamelen van getekende documenten een fluitje van een cent.

Taxonomieën

Ook wel ‘labels’ genoemd. Doordat een gebruiker bepaalde labels toebedeeld krijgt, is het mogelijk om nieuwsberichten te plaatsen voor specifieke groepen gebruikers. Ook kunnen deze labels gebruikt worden als filter in de wie-is-wie. Zo krijg je in een overzicht te zien wie er onder de afdeling communicatie vallen bijvoorbeeld. Op die manier wordt de content op het intranet nóg relevanter. En dit is nog maar het begin. Deze mogelijkheid wordt steeds verder uitgerold op het intranet.

Spieken en ideeën opdoen

Op de dag zelf waren er ook nog twee opdrachtgevers die een presentatie gaven over hun Iris Intranet. Superleuk om te zien hoe zij het proces aangepakt hebben en hun intranet nu inzetten. Emmi Milder van Spring Kinderopvang en Marieke van den Brink van MOBA, bedankt voor jullie presentatie! Bij iedere eitje dat ik voortaan eet, zal ik terugdenken aan het verhaal van MOBA 😉.

Het leukste onderdeel van de dag is toch wel de intranetmarkt. Dat vond niet alleen ik, maar ook vele opdrachtgevers met mij. Tijdens de markt showen een aantal opdrachtgevers hun eigen Iris Intranet. Heel gaaf om te horen hoe anderen hun intranet gebruiken en het is ook nog ontzettend leerzaam. Je kunt bij elkaar spieken en nieuwe inzichten opdoen over het gebruik van bepaalde modules en functionaliteiten.

Special Guest

Onze special guest van de dag was Christiaan Lustig van Brayton House. Omdat Kelly en Paulien niet goed konden kiezen tussen de onderwerpen heeft Christiaan twee presentaties gegeven. Boffen wij even 😊! De onderwerpen waren One size does not fit all & Content op het intranet.

Content is een heel belangrijk onderdeel van je intranet. Christiaan gaf een aantal tips zodat je gestructureerd aan de slag kan:

  • Maak een contentstrategie

En zorg ervoor dat je intranetstrategie hierbij aansluit.

  • Kom erachter wat medewerkers nodig hebben

Ga aan de hand van interviews na wat de behoefte is van de medewerkers. Waar zijn zij naar op zoek en wat hebben ze nodig?

  • Navigatiestructuur

Staat de content op de juiste plek? Kunnen medewerkers het gemakkelijk vinden?

  • Beheer afspraken

Maak duidelijke afspraken over het beheer van de content. Wie zorgt ervoor dat content up to date blijft of verwijderd wordt wanneer het niet meer relevant is?

  • Persona’s

Bepaal de contentonderwerpen aan de hand van persona’s in je organisatie. Zo kun je je beter inleven in je doelgroep.

  • Gebruik sjablonen

Zodat je een vaste en overzichtelijke opbouw hebt.

  • Inventariseer en beoordeel

Bepaal of de huidige content nog actueel is, op de juiste plek staat en of het nog relevant is.

  • Weggooien!

Wees niet bang om verouderde content weg te gooien, zodat je intranet lekker opgeruimd blijft.

Tot slot

De dag werd afgesloten met een sneakpreview van Iris 4! Wat een onwijs vette Iris-versie komt er aan. Meer mag ik daar nog niet over vertellen! Spannend hè…

Als afsluiting hebben we met z’n alle nog een drankje gedronken met een lekkere snack waarna ik voldaan weer richting Tilburg ben gegaan. Het was een geslaagde dag! Op naar de 10e editie in 2020.