Interview met

Van hop in de dop, naar op en top hop!

Iris Intranet heeft diverse uitbreidingen. Deze kunnen als uitbreiding aan het huidige intranet worden toegevoegd. Opdrachtgevers maken gebruik van onze uiteenlopende uitbreidingen, zo ook Hoppenbrouwers. Zij maken sinds kort gebruik van Iris Onboarding. Waar kwam deze vraag vandaan, hoe hebben ze dit aangepakt, wat zijn de ervaringen en hebben ze nog een aantal tips? Je leest het terug in het interview. Laura de Vries, communicatieadviseur bij Hoppenbrouwers geeft antwoord op alle vragen.

5000 medewerkers in 2030

Vijf jaar geleden had Hoppenbrouwers ongeveer 700 medewerkers. Nu zitten ze op 1600 medewerkers, en hebben ze de doelstelling om in 2030, 5000 medewerkers aan te tikken. Ze doorstaan een enorme groei en daarbij is een goede onboarding niet weg te denken. Nieuwe collega’s zijn nog steeds schaars en al helemaal in de technische branche. Daarom is het belangrijk dat nieuwe collega’s op een goede manier betrokken worden bij Hoppenbrouwers. Hoppenbrouwers is een familiebedrijf. En juist bij de groei van het bedrijf, is cultuurbehoud van belang. Niemand is een nummertje, je wordt benaderd met een persoonlijke touch. Dat maakt de onboarding van Hoppenbrouwers zo bijzonder. Hoe hebben ze dit gedaan?

Laura vertelt je daar graag meer over.

“Het werd tijd om onze onboarding te automatiseren en digitaliseren. Dat is makkelijker gezegd dat gedaan, want hoe zorg je voor een optimale werkwijze, maar verlies je niet de goede balans tussen praktisch en persoonlijk. Telkens stelden we onszelf de vraag ‘hoe kunnen we zo optimaal mogelijk gebruik maken van digitale mogelijkheden zonder dat we de persoonlijke touch verliezen?’.”

Het onboarding programma

Hoe kunnen we de onboarding veel beter stroomlijnen en digitaliseren? Om dit vorm te geven hebben ze een groeitraject opgezet ‘Van hop in de dop, naar op en top hop!’. Wat houdt dit precies in?

“Nieuwe medewerkers zijn voor ons heel waardevol. Onze medewerkers staan tenslotte op nummer één. Zij maken Hoppenbrouwers tot wie wij zijn, zonder hen geen Hoppenbrouwers.

We willen er dan ook alles aan doen om hen een warm welkom te geven. En dat stopt niet na de eerste week. Daarom hebben we een groeitraject ontwikkeld van 12 maanden, waarin de groei van een nieuwe medewerker centraal staat. Er ligt een inwerkplan klaar, inclusief deelname aan een cultuurtraining. Negen keer in dit jaar staan we stil bij deze groei met de ‘Groeimeter’. Daarnaast hebben we gekeken hoe we onze medewerkers ook op ons intranet een warm welkom konden heten.

Wanneer een nieuwe medewerker op de eerste dag zijn mail opent dan heeft hij/zij een mail ontvangen met de gegevens om in te loggen op het intranet. Wanneer zij dit gedaan hebben krijgen ze allereerst een slideshow te zien met gepersonaliseerde content. Daar zal ik even wat meer over vertellen.

Wij hebben een grote diversiteit aan medewerkers. Een bbl’er spreek je anders aan dan een vakman. Met dat gegeven hebben we negen doelgroepen gedefinieerd met ieder een eigen slideshow. We hebben algemene slides afgewisseld met gepersonaliseerde slides. Bij het laatste kun je denken aan slides over hoe hun werkdag eruit gaat zien of een slide over de vestiging waar te werken. Nadat ze de slideshow doorlopen hebben komen ze terecht op de wegwijzer. Dit is hét verzamelpunt van alle informatie die belangrijk is voor medewerkers.”

Blijven ontwikkelen

Je moet natuurlijk ergens beginnen en vanuit daar bouw je de uitbreiding steeds verder uit. Dit geldt ook voor het onboardingsproces van Hoppenbrouwers. Intern zijn ze bezig om duidelijke webinars/video’s te maken over het gebruik van het intranet. Zo kan een nieuwe medewerkers deze video’s vooraf bekijken en zich alvast wegwijs maken door het intranet. Zijn er nog meer plannen voor de toekomst?

“Jazeker! We willen ook nog graag gebruik gaan maken van de Pre-boarding. Op die manier kunnen we nieuwe medewerkers al vóór hun eerste werkdag toegang geven tot het intranet. Het zou dan mooi zijn als we de slideshow kunnen uitbreiden met praktische informatie. Denk dan aan informatie over de werkkleding, is er lunch aanwezig of moet je dit zelf meenemen, wat kan je verwachten op je eerste werkdag, etc. Maar alles op zijn tijd 😉.

Tips?

Laura heeft nog een aantal tips als je aan de slag wil gaan met onboarding om het intranet:

  1. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk automatiseert. En daar bedoel ik mee dat je gebruik maakt van je huidige tools om de slideshow zo persoonlijk mogelijk te maken. Wij gebruiken bijvoorbeeld een bronsysteem dat doorgeeft wat iemand zijn functie, doelgroep en locatie is. Deze input konden wij goed gebruiken om de juiste slideshow te tonen.
  1. Wissel voldoende af. Denk dan vooral aan de verschillende manieren van content; video, tekst, foto, etc. Hou het eenvoudig en zorg voor niet te veel informatie in één keer.
  1. Dit is niet alleen een project van communicatie. Zorg ervoor dat je je collega’s van HR en misschien ook wel ICT aanhaakt om het te laten slagen.

Demo´tje?

Ben jij nou ook geïnspireerd en benieuwd naar de onboarding mogelijkheden binnen Iris? Neem dan contact met ons op of vul het contactformulier in, dan nemen wij contact met je op! Tot snel.