Tips

Dille & Kamille zet Iris Intranet in voor de groeiende organisatie

"Slechts 5% van de retailers is in staat hun klanten écht blij te maken," schreef onderzoeksbureau Q&A in maart.

Bij die 5% hoort Dille & Kamille, een winkel waar een persoonlijke benadering centraal staat. In het contact met de klanten, maar ook tussen de medewerkers.

Om dat zo te houden nu de organisatie groeit, gaat Dille & Kamille werken met Iris Intranet.


Dille & Kamille biedt 'natuurlijke eenvoud voor huis, tuin en keuken' en staat voor warmte, rust en harmonie. Dat zie je terug in de winkels, waar een kalme, ongedwongen sfeer hangt, en in het assortiment, waarvan natuurlijke materialen de basis vormen.

"Het persoonlijke is erg belangrijk bij ons," vertelt Marjan Minderhoud, manager marketing en communicatie bij Dille & Kamille. "Niet alleen in de winkels, maar ook onder collega's. 'Offline' is dat er wel - nu online nog."

De uitdaging die groei met zich meebrengt

Daarom is er nu het sociale intranet, dat de naam DenK heeft gekregen. Zo'n samenwerkingsplatform is iets nieuws voor Dille & Kamille: online communicatie ging tot nu toe vooral via e-mail.

"Een paar jaar geleden kende iedereen iedereen. Je zag meteen een gezicht voor je als er een mail van iemand binnenkwam."

En dat wordt minder naarmate er meer winkels bijkomen, vertelt Marjan. Onlangs opende Dille & Kamille in Groningen de zeventiende vestiging in Nederland en in Leuven de negende vestiging in België.

"Transparantie is van belang in een groeiende, moderne organisatie."

"Toch is het prettig om het persoonlijke gevoel te behouden, want er is veel contact onderling. Of dat nu gaat over het assortiment, over operations, klantenservice, marketing, noem maar op."

Dankzij de persoonlijke profielen op het intranet kun je makkelijk ontdekken wie wie is en wie wat goed kan. Dat is handig: "Het doel van DenK is om collega's beter te leren kennen."

"Niet alleen als een soort 'gezelligheidsplatform', hoewel het al erg leuk is, maar om echt te weten wat er speelt en wie waarmee bezig is. Het moet zorgen voor meer helderheid, meer transparantie en efficiënte communicatie. Dat is belangrijk in een groeiende, moderne organisatie."

Meedenken in een gebruiksvriendelijke werkomgeving

"Nu wordt het makkelijker om informatie te delen. Tussen kantoor en winkels, of tussen winkelmedewerkers onderling, om ideeën uit te wisselen of elkaar vragen te stellen," vertelt Marjan.

"Een voorbeeld is dat onze inkopers nu op een informele manier kunnen laten weten wat ze overwegen voor het nieuwe assortiment, en dat de collega's in de winkel dan makkelijk mee kunnen denken."

Waarom koos Dille & Kamille voor Iris Intranet? "Vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Ik ben geen whizzkid, maar het werkt makkelijk. Ook belangrijk is dat we het op onze eigen manier konden vormgeven. Dat maakt het een prettige omgeving voor de medewerkers."

Iris gaat trots aan de slag bij deze mooie winkelketen. We wensen iedereen veel succes op DenK!

Kom meer te weten over Dille & Kamille op hun website.