Tips

HR-professionals staan te springen om een goed werkend sociaal intranet. Waarom?

Een sociaal intranet is voor iedereen in de organisatie, dus ook voor HR-professionals. Jullie zijn de afdeling die dicht bij de medewerkers staat en vaak het eerste aanspreekpunt is. Na wat rondvragen kwamen wij erachter waarom je collega’s van HR staan te springen om een goed werkend sociaal intranet.

Ben je sowieso op zoek naar een sociaal intranet, digitale werkplek of startportaal en wil je gelijk meer informatie? Vul hier het contactformulier in, dan spreken we elkaar snel.

1. Alles op een rijtje

Verlof aanvragen, auto huren, declaratie indienen of je salarisstrook opvragen. Allemaal vragen vanuit medewerkers waarvoor ze bij jullie aankloppen. Natuurlijk kunnen niet alle vragen via het intranet beantwoord worden, maar het is zonde om niet van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Maak in het Serviceplein een themablok ‘Personeel’ aan. Dit blok verdeel je in de categorieën: zelf regelen, procedures en informatie. Om even een voorbeeld te geven kun je de categorie ‘zelf regelen’ opdelen in informatie over o.a.:

  • Verlof aanvragen;
  • Deelauto reserveren;
  • Lunch bestellen;
  • Bezoek aanmelden.

Dit zorgt ervoor dat je medewerkers al een heleboel vragen zelf kunnen oplossen. Scheelt jou weer een hoop extra werk!

2. Hi Collega!

Nieuwe medewerkers, één van de verantwoordelijkheden van een HR-adviseur. Jij wil graag dat iedereen zich altijd thuis- en welkom voelt, maar zeker tijdens de eerste werkweek. Niet alleen fysiek op kantoor, maar ook online via het sociaal intranet. Nieuwe medewerkers willen graag kennismaken met de organisatie, zich inlezen in allerlei documenten, naaste collega’s leren kennen, maar ook een toegankelijke plek hebben waar ze vragen kunnen stellen.

Met een uitgebreid Welkomstplein bied jij, als HR-adviseur, een toegankelijk plek waar de nieuwe medewerker vragen kan stellen, informatie kan opzoeken en kennis kan maken met collega’s. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de weken voorafgaande aan de eerste werkdag, oftewel pre-boarding. Wil je daar meer over weten? Stuur ons dan even een bericht.

3. Papier hier, papier hier, dank u wel!

Mappen vol met geprinte documenten, allerlei formulieren en een stortvloed aan procedures. Je kent het allemaal wel. Dit is verledentijd, want deze documentatie kun je digitaal kwijt op het intranet. Voeg gelijk een formulier toe aan het document en je hebt alles digitaal bij elkaar. Daarnaast kun je alle informatie gemakkelijk beschikbaar stellen per type medewerker.

Zijn er belangrijke aanpassingen gedaan aan procedures of documenten? Geen probleem. Via Iris Verklaringen zorg jij ervoor dat je medewerkers op de hoogte worden gesteld en wanneer nodig akkoord kunnen geven op de nieuwe procedures.

Dit zijn drie willekeurig uitgeschreven redenen, er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen voor HR-professionals. Ben jij nou ook nieuwsgierig geworden naar Iris Intranet? Dat begrijpen wij wel 😉. Schrijf je eens in voor een vrijblijvende demo, maar je mag natuurlijk ook je contactgegevens achterlaten, dan nemen wij contact met je op. Tot snel!