Tips

Samenwerking bevorderen met je intranet.

Zoals sommigen misschien wel denken: ‘Laten we een sociaal intranet nemen dan gaat iedereen automatische samenwerken’, dat is natuurlijk een utopie. Je moet er wel degelijk iets voor doen. Maar geen zorgen! Wij gaan je helpen zodat jij straks handige handvatten hebt om ervoor te zorgen dat door het intranet de meeste gebruikers met elkaar gaat samenwerken.

Samenwerken in organisaties

Niet iedereen is gebonden aan een ‘vaste’ werkplek, je bent flexibel en hoeft niet meer op kantoor aanwezig te zijn om te kunnen werken. Daardoor is het soms lastig om samen te werken aan bijvoorbeeld een project of in een werkgroep.

En medewerkers weten echt wel dat ze niet alles alleen kunnen doen, dus dat er samenwerking nodig is. En wanneer je het aan ze zou vragen, zullen ze dit ook allemaal beamen. Alleen uit ervaring weet je dat niet iedereen dit automatisch zelf gaat doen. Daarom is het bestaan van een sociaal intranet helemaal zo slecht nog niet. Je hebt namelijk diverse functies die de samenwerking kunnen bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan groepen. Samenwerken was nog nooit zo gemakkelijk.

Goed voorbeeld doet volgen

Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat het management een grote rol heeft bij het succes van een sociaal intranet, en dan met de nadruk op samenwerken.

Want als managers samenwerking en verbinding niet zien als een goede tijdsbesteding, waarom zou een medewerker dat dan wel zien? Het is misschien een open deur en we hebben 't al een paar keer geschreven in onze artikelen, maar het succes van je intranet wordt bepaald door de betrokkenheid van je management. Zij hebben een voorbeeldfunctie. Laat ze bloggen, discussies aanboren en actief om input vragen bij managementactiviteiten zoals het beleid.

Door als manager net dat beetje meer inzicht te geven in wat je doet en open te staan voor discussie, voelen medewerkers zich ook meer gehoord en zijn ze eerder geneigd om het zelf ook actief te gebruiken. En dat moet je belonen! Niet met dure cadeaus, maar op je platform zelf. Bijvoorbeeld door de ambassadeurs uit te lichten, succesverhalen van je organisatie te delen en actief te reageren op berichten.

Zorg voor ondersteuning

Niet iedereen is altijd even handig dus zorg er als community manager voor dat je de juiste ondersteuning biedt. Maak vlogs, schrijf blogs, organiseer een inloopspreekuur of workshop waarin je de medewerkers uitlegt hoe ze het intranet kunnen gebruiken om beter met elkaar samen te werken.

Samenwerking bevorderen is een mooi streven, maar je moet daar wel wat voor doen. Heb dus aandacht voor de inzet van management, het geven van beloningen en hoe eenvoudig 't is om een bijdrage aan het intranet te leveren.

Neem eens een kijkje tussen de functionaliteiten van Iris. Er staat er nog veel meer tussen die de samenwerking alleen maar meer bevorderen. Of met ons sparren kan natuurlijk ook. Neem contact met ons op!