Met een rolstoel de bibliotheek binnen kunnen, begrijpelijke brieven van de overheid, met een verstandelijke beperking bij een vereniging kunnen aansluiten: het heeft allemaal te maken met toegankelijkheid. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid wordt hier aandacht voor gevraagd. Maar toegankelijkheid is méér dan dat. Tegenwoordig is digitale toegankelijkheid net zo belangrijk en in sommige gevallen zelfs ook verplicht.
Wat houdt digitale toegankelijkheid ook alweer in? Kort gezegd betekent dit dat de informatie op je website of intranet voor iedereen te lezen, beluisteren, begrijpen en gebruiken is. Zo ook voor mensen met een visuele, auditieve of verstandelijke beperking, of bijvoorbeeld voor mensen met een beperkte handfunctie of autisme.
Iris Intranet zorgt voor een toegankelijk intranet voor iedereen, maar hoe wordt dit in de praktijk ervaren? Wij vroegen het aan onze opdrachtgever ZonMw. Hoe ervaren zij de toegankelijkheid van ZIP, hun Iris Intranet?
Marja Westra werkt als online communicatieadviseur bij ZonMw en is dagelijks bezig met ZIP. Ze vertelt ons graag meer over het traject naar een nieuw, digitaal toegankelijk intranet en laat zien dat het niet altijd even makkelijk is.
“Bij de Europese aanbesteding die wij hadden uitgezet zat een lijst met technische eisen aan de SaaS-oplossing, eisen aan het systeem en een lange lijst met wensen. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – onze opdrachtgever – stelt veel eisen aan de veiligheid en toegankelijkheid van online platformen. Je ziet nu dat ZIP qua techniek redelijk geregeld is, maar de uitvoering is lastiger voor collega’s. Dat betekent dat even snel een filmpje delen er niet meer bij is. Zo moet je filmpje voorzien zijn van een uitgeschreven tekstbestand en moet er een ondertitelingsbestand bij. Dat betekent dus ook een gedragsverandering voor mijn collega’s. Tegenwoordig polsen communicatiecollega’s geregeld bij collega’s met een beperking over digitale toegankelijkheid. Stapje voor stapje pakken we zaken op. Het eerst volgende project gaat in op het toegankelijk maken van Pdf’s. Het is een continu proces en je blijft ontwikkelen. ”
Bij het delen van content komt er dus veel kijken, maar voor medewerkers als Sonja van Weely is dat ontzettend belangrijk. Sonja is programmamanager bij ZonMw en heeft een visusbeperking. Voorheen was het niet gemakkelijk om te werken met het intranet, maar sinds ze werkt met ZIP is er een hoop veranderd.
“Flinke bijziendheid heeft geleid tot een netvliesloslating en operatie hiervoor aan één oog. Daarnaast heb ik toenemende staar aan beide ogen. Om documenten en informatie op online platformen te lezen heb ik een vergroting nodig van circa 150-170% en een goed contrast tussen letters en achtergrondkleur. Op het oude intranet werd het lastig om informatie te lezen of te vinden, hoe groter ik de letters moest inzoomen, des te onoverzichtelijker en onvindbaarder de informatie werd.
Nu ik werk met ZIP is dit verleden tijd. ZIP geeft een rustig beeld en is overzichtelijk ingedeeld met de horizontale en verticale menu’s. Wanneer ik de letters vergroot blijft de informatie te vinden. Ik gebruik ZIP elke dag om op de hoogte te blijven van nieuws van ZonMw, voor het gebruik van applicaties en het vinden van informatie in de wegwijzers.”
Kristen Pelleboer, programmamanager bij ZonMw, moet nog een stapje verder gaan om ZIP te kunnen gebruiken. Zij is namelijk volledig blind. Met behulp van schermleessoftware en een brailleleesregel kan zij wel gewoonzelfstandig werken. Wat is haar ervaring met ZIP op dit gebied?
“Gebrekkige digitale toegankelijkheid betekent dat ik minder makkelijk of soms helemaal niet mee kan doen aan activiteiten waar zienden hun hand niet voor omdraaien. Dit bemoeilijkt mijn participatie in de maatschappij en zorgt voor stress. Het werken met het oude intranet was ronduit frustrerend en moeizaam. Je kon er vrijwel niet mee navigeren met sneltoetsen, pagina’s waren onoverzichtelijke, belangrijke berichten zag ik over het hoofd en er ontbrak een bruikbare zoekfunctie.
Met de komst van ZIP zijn deze uitdagingen grotendeels opgelost. Ik kan nu gebruik maken van sneltoetsen om van element naar element te springen op een pagina. Door bijvoorbeeld op de letter ‘H’ te drukken, kan ik door de koppen springen om snel bij de juiste informatie te komen. Ook de pagina-indeling is nu een stuk overzichtelijker, daardoor kan ik gemakkelijk zelf door het intranet gaan.”
Zoals je kan lezen: toegankelijkheid is een blijvend proces, voor applicaties, maar ook op het gebied van contentbeheer. Ga eens in gesprek met je collega’s, zij zijn diegene die er iedere dag mee te maken krijgen. Ben je bewust van de drempels en uitdagingen waar ze tegenaan lopen en zorg dat je gerichte oplossingen kan bieden.
Ben je benieuwd hoe Iris je hierbij kan helpen? Onze specialisten staan voor je klaar en laten je graag zien wat Iris kan.
Bekijk onze vacature voor Financieel Administratief medewerker!
Bekijk de vacature